Broken crankshaft bearing...

Getriebe, Lager, Ventiltrieb, Kolben, mechanische Geräusche, Kupplung
Antworten
XTFinland
meble kuchenne Ruda Śląska Rybnik Tychy

Broken crankshaft bearing...

Beitrag von XTFinland »

When I drove with my xt 600 -88 on the highway last week I heard a strange sound from the engine. When I took in the cluth the engine died. Then I couldn´t press down the kickstarter anymore. Now I have opened the engine and found a very broken crankshaft bearing. I tought it would be just to buy a new bearing and then start again, but... When I checked the bearing seat in the engine I saw that it has been 0.5 mm bigger than orginal. Have someone had same problem as I? What to do? Wurth has the green bearing glue but I dont think it reach when the hole is 0,5 mm bigger.

Hiha

RE: Broken crankshaft bearing...

Beitrag von Hiha »

Moing,
you are right, 0.5mm is too much for glueing. An experienced machinist can turn the worn seat on a mill, and insert a bushing.
The difficult part is, to find the old center again...

Gruß
Hans

mbha

Beitrag von mbha »

Terve..
Kanske talar du svenska?

If you are interested I have a spare -87 engine that runned quite ok until I took it out of my bike yesterday to replace it with my 630cc big-bore stage 2 camshaft tuned newly built engine.

I live close to stockholm so the ferry is right here.

It's no beauty with peeled paint, oxidation and rusted boltheads but it did run flawlessly until the last time I shutted it off. It does however have the typical light knocking sound around 2000rpm.

No clutch slip and the gearbox works just fine.

XTFinland

Beitrag von XTFinland »

Hejsan!

Jag har redan kontaktat en metallfirma som skall arborra ett större hål och sen svarvar jag en hylsa som centrerar lagret. Jag jobbar själv på verkstaden vid Mirka så jag har nog tillgång till en del maskiner men någon arborr till fräsen har vi ej. Men, men en reservmotor skulle nog sitta fint...Vad kostar en sådan pjäs? Kanske du behöver lite slippapper? :)

mbha

Beitrag von mbha »

Hejsan!
Nja, slipapper vet jag inte men om du skulle kunna göra mig en annan tjänst. Skulle du kunna kolla i annonser i finland om det går att skaka fram en växellåda till en bil, BMW 320i årsmodell 1980 t.o.m 1982. Skall vara 5 växlad och heta getrag 245/5 eller getrag 245/11. Jag skall ha den till en gammal BMW 2002 och dom passar samt är mycket bättre. Hittar du en så köper jag den och Yamaha XT 600 motorn är din helt utan kostnad. Jag kan till och med komma över med den.

Annars kan du köpa den i alla fall för en struntsumma.

Du kan väl kolla i alla fall?

Tackar på förhand
//Bengt

Deutsch
Entschuldigen Sie mich, er möchte meine XT 600 motor und Ich frage wenn er können eine 5-gang schaltgetreibe fur meine alte BMW in finland suchen.

XTFinland

Beitrag von XTFinland »

Hej igen...

Vad ligger en såndär låda i för prisklass i sverige? De verkar vara väldigt dyra här i allafall... (1500? för två stycken, typ 15000 kr)

Hur stor är struntsumman för motorn?
Min kompis skall till stockholm i helgen så han kan eventuellt hämta motorn.

Jag försökte också ringa runt och höra med bekanta men jag har inte fått tag i nån getrag 245 ännu. Vad är det för låda i e21 320 med förgasare? Lådan var bytt så han skulle kolla med beteckningen.

Kan jag få ditt telefonnummer, ifall det blir affär i helgen...

mbha

Beitrag von mbha »

Hej!
Lådan är din!
+46707617681

Du eller din kompis kan ringa så kör jag upp motorn till stockholm. Bor i Södertälje. Motorn kommer UTAN svänghjul. Jag behöver kuggkransen till min nya motor som jag för övrigt startade upp idag för första gången. Perkele vad fint den gick!!

Hoppas du kan hitta en låda, annars hittar jag en här men det verkar inte helt lätt!

Jag är beredd att betala 400EUR för en låda men inte mer.

mbha

Beitrag von mbha »

Fick du motorn?
OBS: notera infästningen av kamkedje-skenan bakom svänghjulet...
Den hade lite tendens till rassel vid ca 2500 varv, jag tror det beror på det där.
I övrigt gick den helt ok.

XTFinland

Beitrag von XTFinland »

Tack så väldans för motorn!!!

Det skulle inte helst i misstag hända att man skulle FÅ en motor av någon i Finland :)

Dessvärre ser den en aning annorlunda ut än min... Du skrev något om en kuggkrans så jag antar att denhär har haft elstart. Min svänghjulskåpa passar inte tyvärr... Vevaxeln sticker ut cirka 4 cm längre på din motor. Men den lilla delen som håller fast kamkjedjeribban så kommer till stor nytta eftersom min hade slitits sönder av ramlagerinälvorna så bedrövligt att det var omöjligt att gissa hur den hade sitt ut. På samma gång hade kamkedjan hoppat ca. 10 steg så insugsventilerna hade slagit i kolven, så att FÅ ett topplock som passar var obeskrivligt roligt.

Fick tillbaks min motorkåpa från metallverkstaden idag, arborrad med insatt lagerbussning. Håller på att sätta ihop motorn igen, men nu undrar jag om jag kan sätta dit helt vanliga standardlager som ramlager. De som var där så ut att vara standardlager 6306 samt 6307 förutom att det stod "HS" i mitten. Med lite fantasi skulle det kunna betyda high speed...
Kollade i en lager bok och där stod det att dessa standardlager skulle klara 10000 rpm med oljesmörjning, så jag tror det blir helt vanliga standardlager. Erfarenheter?

Var det endast 320i mellan -80 och -82 som hade dendär lådan du söker?

Tack än en gång för motorn!!

mbha

Beitrag von mbha »

Hej igen.
Hoppas att något kan vara till nytta i alla fall. Då både kan och ska använda standardlager. Det sitter det nämligen från början i så gott som alla motorcyklar. Se till att lagret har beteckningen C2 tror jag det heter. Lagret har lite mer spel och det måste det ha i en motor.
Typ 6306 C2.

Lådan sitter även i en del 316 och 318. Den heter getrag 245/5 eller getrag 245/11. Den från 323i eller 320i 6 cyl M20 motor passar inte.
Måste vara för M10 4 cyl.

Lycka till med Yamahan.

Antworten